Loading...
 

Smeermiddelen

Alles over smeermiddelen voor je Laverda

Vragen

Antwoorden

Vraag: Wat is het verschil tussen een monograde en een multigrade olie?
Antwoord  Monograde oli�n zijn oli�n waarvan de viscositeit (dikte) voldoet aan ��n bepaalde viscositeitklasse. Men heeft de viscositeitklassen gemeten bij temperaturen boven 0�C bv. SAE 40, 50, 60 en de viscositeitklassen gemeten bij temperaturen lager dan 0�C bv SAE 5W,10W, 20W. Vroeger gebruikte men dus in de zomer een motorolie van de viscositeitklasse SAE 40 en in de winter een motorolie van de viscositeitklasse SAE 20W . De monograde olie wordt nu nog regelmatig gebruikt bij stationaire motoren of bij oldtimers die niet zo onderhevig zijn aan temperatuursschommelingen. Vandaag de dag heeft de technologie er ons toe gebracht om ‘multigrade’ oli�n te produceren. Dit zijn oli�n waarvan de viscositeit tegelijkertijd voldoet aan de eisen van twee verschillende viscositeitklassen. Bv een motorolie 15W40. Bij temperaturen onder 0�C zal de viscositeit overeenkomen met de viscositeitklasse SAE 15W en voor temperaturen boven 0�C zal de viscositeit overeenkomen met die van de viscositeitklasse SAE 40. Dit heeft als groot voordeel dat men nu ��n motorolie , jaar in jaar uit , kan gebruiken voor het smeren van motoren. Hoe dunner een olie is bij koude temperatuur des te sneller deze zal circuleren in uw motor en des te minder slijtage de motor zal ondervinden tijdens het koudstarten.
Vraag: Wat is het verschil tussen een minerale, semi-synthetische en een synthetische olie?
Antwoord  Een minerale olie is een olie die gemaakt is uit een minerale basisolie met additieven.
Shell UNIVERSAL (SAE 15W40) - Shell SELF (SAE 20W50) - Shell Helix Standaard (SAE 15W40)

Een semi-synthetische olie bestaat uit een combinatie van minerale en synthetische basisoli�n. Deze semi-synthetische oli�n bezitten een hogere thermische weerstand en hogere viscositeitsindex hetgeen Uw motor een betere bescherming biedt tijdens het koudstarten en U toelaat om langere verversingsperiodes na te leven.
Shell Helix PLUS (SAE 10W40) - Shell HELIX DIESEL PLUS (SAE 10W40)

Een synthetische olie is de meeste geraffineerde kwaliteit die de hoogste belastingen en temperaturen aankan, zij wordt aangeraden bij sportwagens of bij personen die hun wagen in de watjes willen leggen.
Shell HELIX ULTRA (SAE 5W40) - Shell HELIX DIESEL ULTRA (SAE 5W40)

Shell’s semi-synthetische en synthetische oli�n zijn ontwikkeld op basis van de XHVI (Extra High Viscosity Index) basisoli�n, een gepatenteerd productieproces , exclusief ontwikkeld door Shell
Deze XHVI oli�n hebben de eigenschap veel minder vlug te verdunnen bij hogere temperaturen dan minerale oli�n.
Het gebruik van dergelijke basisoli�n in combinatie met hoogwaardige additieven zorgen ervoor dat dergelijke motoroli�n Uw motor een maximale bescherming bieden onder de meest extreme omstandigheden.

Vraag: Wat is een minerale olie?
Antwoord  Een minerale olie wordt verkregen door distillatie en raffinage van ruwe petroleum. De eigenschappen van de minerale olie zijn afhankelijk van de plaats waar de ruwe petroleum werd gepompt, van het raffinageproces en van de toegevoegde additieven.
Vraag: Wat is een semi-synthetische olie?
Antwoord  Een semi-synthetische olie of HC-olie wordt verkregen op basis van een minerale olie die een aanvullende raffinage heeft ondergaan. Tijdens dit proces wordt de minerale olie onder hoge druk gezuiverd van alle koolwaterstoffen. Door dit zuiveringsproces worden wasdeeltjes en zware metalen verwijderd, wat de kwaliteit en de smeringseigenschappen van de olie ten goede komt.
Vraag: Wat is een synthetische olie?
Antwoord  De lichte fracties (vb. ethyleen) worden verwijderd in de distillatiekolom en behandeld in een chemische fabriek. Dit houdt in dat de eigenschappen van de olie volledig bepaald kunnen worden tijdens het productieproces. Omdat een synthetische olie geen onzuiverheden bevat, kan de olie onder andere meer roet absorberen en de warmte beter geleiden. Een synthetische olie heeft ook het voordeel dat ze even dik is bij koude en warme temperaturen. Dit garandeert een optimale smering in alle omstandigheden.